کد مطلب:223997 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

ساختمان جسمانی انسان
چنانچه گفتیم از نطفه كه مولد تغذیه است شروع شده و با تغذیه نشو و ارتقاء و بكمال رسیده است.

درست سازمان تكامل انسان مانند یك درخت یا یك حیوان از نظر مواد غذائی و نور و امواج و شرایط زمان و مكان و محیط است.

ضعف اول بقوت و نیرو تبدیل می گردد تا بسن شصت برسد و آنگاه بضعف می گراید تا بكلی از پا درآید و ساختمان هر یك از اعضاء بدن انسان از پوست و گوشت و رگ و پی و استخوان - مغز و قلب و ریتین و دل و كبد و احشاء و امعاء و همه جزء و كل در نظام سیر می نمایند.



نشان تو ای بی نشان از كه جویم

كه در بی نشانی است پنهان نشانت

صائب اصفهانی



جهان انسان شد و انسان جهانی

از این پاكیزه تر نبود بیانی



تو پنداری جهانی غیر از این نیست

زمین و آسمانی غیر از این نیست



چه آن كرمی كه در گندم نهانست

زمین و آسمان او همان است





[ صفحه 385]





چه می خواهند از این محمل كشیدن

چه می جویند از این منزل بریدن



در این محرابگه معبودشان كیست

وزین آمد شدن مقصودشان چیست



زمین در جنب این نه سقف مینا

چو خشخاشی است در دامان صحرا



ابوذر جندب بن جناده غفاری از كبار اصحاب پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم است سومین كسی است كه باسلام گروید او عالمی زاهد و متقی و حافظ قرآن بود پیغمبر در وصف او فرمود:

ما اظلت الخضراء و لا اقلت الغبراء من ذی لهجة اصدق من ابی ذر [1] .

در زیر سایه آسمان بر زمین راستگوتر از ابی ذر نیامده این اندازه صریح اللهجه براستی بود و فرمود «ابی ذر فی امتی شبیه عیسی بن مریم فی زهده» - تولد ابی ذر 31 سال قبل از هجرت وفاتش در ربذه سال 32 هجری زمان عثمان.

ابوسعید خدری سعد بن مالك بن سنان خدری خزرجی انصاری از اصحاب رسول خدا و شهدای راه حق است و از ملازمین ركاب امیرالمؤمنین از نجبای اصفیا و عقلاء علماء و فقهای اصحاب بود در 12 غزوه حضور داشت 1170 حدیث از او نقل شده پدرش مالك از شهدای پدر بود وفاتش در سال 64 هجری رخ داد [2] .


[1] تاريخ ابن اعثم كوفي - كنز الفوايد كراچكي و زندگاني ابي ذر غفاري - تنقيح المقال ممقاني - مجالس المؤمنين - الاستيعاب - تفسير ابوالفتوح رازي.

[2] تاريخ بغداد - ريحانةالادب - مجالس المؤمنين و غيره.